Komplex szabályozással állítaná meg a száguldozókat Molnár Zsolt

Balkanyar 2023. szeptember 26. 12:20 2023. szept. 26. 12:20

Az MSZP-s országgyűlési képviselő szerint életek múlhatnak rajta, hogy a fideszes többség elfogadja-e a javaslatait, amikkel meg lehetne fékezni az ámokfutó autósokat.

A napirend előtti, keddi felszólalásában dr. Molnár Zsolt, az MSZP pártigazgatója komplex szabályozást és szigorítást sürgetett a közúti balesetek megelőzéséért. Indoklása szerint az utóbbi időben tömeges balesetek, tragédiák történtek a közutakon, és egyes sofőrök teljesen kívül helyezték magukat a szabályokon, így már nem lehet garantálni, hogy mindenki biztonságosan közlekedhessen a közutakon.

„Mi, szociáldemokraták az élet védelmét tartjuk a legfontosabbnak. Talán kevés olyan dolog van ebben a házban, amiben 199-en egyetértünk, ezek közé tartozik, hogy az életet kell óvni, a testi épséget meg kell óvni, és ebben a kormánynak óriási felelőssége van” – mondta a szocialista politikus. „Cselekvésre van szükség, nem lehet tétlenül nézi, hogy ennyien halnak meg a közutakon, ráadásul ezek nagy része kivédhető” – tette hozzá. Szerinte balesetek mindig is voltak, lesznek, de ezek számát le lehet csökkenteni, így el lehet majd jutni rettentő stressz nélkül akár a Balatonra is.

Az MSZP-s országgyűlési képviselő szerint az Európai Unió és a közlekedési szakértők is érzékelték, hogy teendő van ezen a területen. Az EU-s javaslatot ugyanakkor nem támogatja. (Az unió tervei szerint a jelenlegi B kategóriát két külön részre osztanák: megjelenne az úgynevezett B+ kategória is. Ennek hiányában – vezetői rutintól függetlenül – a gyorsforgalmi utakon maximum 110 km/órával közlekedhetnének az autósok, a B kategóriás vezetői engedéllyel pedig csak 1,8 tonnáig lehetne járművet vezetni, afelett 3,5 tonnáig már kötelező lenne a B+ jogsi.) Dr. Molnár Zsolt szerint az unió rossz úton jár azzal, hogy sebességhatárhoz és a gépkocsi súlyához kötné a különböző jogosítványkategóriákat.

A szocialista képviselő ugyanakkor a kormány intézkedését is támogathatónak, de kevésnek nevezte. A kormány terve szerint az osztályfőnöki óra tartalmazná a biztonságos közlekedési ismereteket is.

Dr. Molnár Zsolt szerint a Büntető Törvénykönyv és a szabálysértési törvény szigorítása szükséges, pontosítani kellene a közúti veszélyeztetés és a vészhelyzet fogalmát a törvényben. Különböző jogosítvány kategóriákat állítana fel, a 400 lóerő feletti autók vezetéséhez szükséges lenne külön tréning, pszichológiai vizsgálat és jogosítvány. Azt is szükségesnek tartja, hogy a kezdő vezetők elé korlátokat állítsanak, mert a rutintalan vezetők számára a 200 lóerő feletti autók vezetése szerinte irreális kihívást jelent.

„Ne kelljen páni félelemmel vezetni a gyorshajtók, a sávokat váltók, büntetőfékezők, ittas vezetők vagy még rosszabb, más anyagok által befolyásolt vezetők miatt” – indokolta a javaslatát az MSZP-s országgyűlési képviselő a Parlamentben.