Mészáros Lőrincék autópálya-koncessziója nagyon furcsa

Balkanyar 2022. május 25. 12:50 2022. máj. 25. 12:50

Magántőkealapok konzorciuma kontrollálhatja 35 éven át az utak építését, felújítását, üzemeltetését. Értenek hozzá? Aligha, de komoly nyereséggel ők jelölhetik ki azokat az alvállalkozókat, akik igen.

Rengeteg közpénzről van szó, de a háttérszámítások még mindig nem ismertek. Bár a Transparency International jogerősen pert nyert, és egy 43 oldalas dokumentum bekerült a bíróságra, de abból 40 oldal ki volt satírozva – írja a Telex.

A 35 éves tenderen három csoport indulhatott el. A Themis Magántőkealap mellett az útépítési pályázatokon gyakran szereplő, lábatlani Dömper Kft., illetve az osztrák Strabag. Utóbbi végül nem tett ajánlatot. Aztán megjelent az eredményhirdetés, illetve az összegzés, amiből kiderül, hogy a Themis kapja a megbízást.

35 éven át az ő feladatuk Magyarország meglevő és létrehozandó gyorsforgalmi úthálózatának tervezése, felújítása, építése, ellenőrzési, továbbá üzemeltetési, karbantartási tevékenységei, illetve ezek finanszírozása.

A Transparency International pert indított a megalapozó számításokért, sőt, jogerősen nyert is, de a Nemzeti Koncessziós Iroda nagyon nem szeretné átadni a számításokat, ezért a Kúriától kért felülvizsgálatot. Ligeti Mikós, a TI jogi vezetője elmondta, hogy a TI a felülvizsgálati eljárásról ugyan még hivatalos értesítést nem kapott, de informálisan már hallott róla. A felülvizsgálatnak, ha az alperes (jelen esetben Nemzeti Koncessziós Iroda) ezt kéri, halasztó hatálya van a közérdekű adat átadására.

De vajon mennyire léteztek valóban a döntést megalapozó számítások? Ezt pontosan nem lehet tudni, de most már mindenesetre vannak ilyenek. A portál információi szerint legalábbis az NKI becsatolt egy 43 oldalas irományt a bíróságnak. Csakhogy ebből 40 oldal ki volt satírozva, ami elég szokatlan. A megszokott gyakorlat alapján, ugyanis ha az adatigénylő nem is láthatja az adatokat, a bíróság igen, hiszen ez alapján tudja eldönteni, indokolt-e a titkosság.

Fontosnak látszik még a történetben, hogy bárhogy is alakuljon a politikai széljárás az elkövetkező 35 évben, legyen bármilyen összetételű kormány, a beszállítókról, alvállalkozókról a nyertes konzorcium dönthet, ehhez az államnak már nem lesz köze.

A transzparenciahiány a külső szemlélőnek azért zavaró, mert nem tudhatjuk, mi lesz a matek: ki, mikor, miért, mennyi pénzt fizet, és kinek? Hogy fognak a felek elszámolni?