Mészáros Lőrincék autópálya-koncessziója nagyon furcsa
Magántőkealapok konzorciuma kontrollálhatja 35 éven át az utak építését, felújítását, üzemeltetését. Értenek hozzá? Aligha, de komoly nyereséggel ők jelölhetik ki azokat az alvállalkozókat, akik igen.
Rengeteg közpénzről van szó, de a háttérszámítások még mindig nem ismertek. Bár a Transparency International jogerősen pert nyert, és egy 43 oldalas dokumentum bekerült a bíróságra, de abból 40 oldal ki volt satírozva – írja a Telex.
A 35 éves tenderen három csoport indulhatott el. A Themis Magántőkealap mellett az útépítési pályázatokon gyakran szereplő, lábatlani Dömper Kft., illetve az osztrák Strabag. Utóbbi végül nem tett ajánlatot. Aztán megjelent az eredményhirdetés, illetve az összegzés, amiből kiderül, hogy a Themis kapja a megbízást.
35 éven át az ő feladatuk Magyarország meglevő és létrehozandó gyorsforgalmi úthálózatának tervezése, felújítása, építése, ellenőrzési, továbbá üzemeltetési, karbantartási tevékenységei, illetve ezek finanszírozása.
A Transparency International pert indított a megalapozó számításokért, sőt, jogerősen nyert is, de a Nemzeti Koncessziós Iroda nagyon nem szeretné átadni a számításokat, ezért a Kúriától kért felülvizsgálatot. Ligeti Mikós, a TI jogi vezetője elmondta, hogy a TI a felülvizsgálati eljárásról ugyan még hivatalos értesítést nem kapott, de informálisan már hallott róla. A felülvizsgálatnak, ha az alperes (jelen esetben Nemzeti Koncessziós Iroda) ezt kéri, halasztó hatálya van a közérdekű adat átadására.
De vajon mennyire léteztek valóban a döntést megalapozó számítások? Ezt pontosan nem lehet tudni, de most már mindenesetre vannak ilyenek. A portál információi szerint legalábbis az NKI becsatolt egy 43 oldalas irományt a bíróságnak. Csakhogy ebből 40 oldal ki volt satírozva, ami elég szokatlan. A megszokott gyakorlat alapján, ugyanis ha az adatigénylő nem is láthatja az adatokat, a bíróság igen, hiszen ez alapján tudja eldönteni, indokolt-e a titkosság.
Fontosnak látszik még a történetben, hogy bárhogy is alakuljon a politikai széljárás az elkövetkező 35 évben, legyen bármilyen összetételű kormány, a beszállítókról, alvállalkozókról a nyertes konzorcium dönthet, ehhez az államnak már nem lesz köze.
A transzparenciahiány a külső szemlélőnek azért zavaró, mert nem tudhatjuk, mi lesz a matek: ki, mikor, miért, mennyi pénzt fizet, és kinek? Hogy fognak a felek elszámolni?