Lakossági útépítés Katonatelepen

Balkanyar 2021. szeptember 14. 11:15 2021. szept. 14. 11:15

Kecskemét egyik külvárosában, Katonatelepen járt a napokban a helyi lakosok meghívására Király József képviselő, bizottsági elnök, előválasztási jelölt, valamint Dobos József városüzemeltetési tanácsnok. A látogatás apropóját az adta, hogy az Orchidea utca lakói, önkormányzati segítséggel, önerős útépítésbe fogtak és az új utat most használatba vehették az ott élők.

Király József elmondta, hogy megtisztelőnek érzi a meghívást és reményét fejezte ki, hogy hasonló útépítésekhez a jövőben is hozzájárulhat majd Kecskemét városa, hiszen ezek a kezdeményezések megmutatják a helyi közösség erejét.
Az örömteli eseményt kissé beárnyékolta egy olyan régi ellentét, amelyre a helyszínen nem lehetett megoldást találni. Egy olyan útkereszetődés okozott vitát a két helyi közösség között, amelyet össze kellene kötni, de ez részben a szintkülönbség, részben a lakossági érdekkülönbség miatt nehezen kivitelezhető.

Király József szerint, itt sajnos az egykori tervező, engedélyező követett el hibát, ugyanis nem vette figyelembe a terület adottságait, illetve Katonatelep bővülési adottságait sem.
Végül a jelenlévők egyetértettek abban, hogy a gyűjtőút aszfaltburkolattal történő ellátása az első lépés a probléma békés rendezéséhez. Király József ígérte, hogy felveszi a kapcsolatot az illetékesekkel és javasolta az ott élőknek, hogy önkormányzati képviselőjükkel üljenek le tárgyalni, amelyet ő saját eszközeivel támogatni fog.

Az előzményekről olvashattuk a baon.hu kiváló újságírójának, Hraskó Istvánnak a beszámolóját, miszerint alaposan megváltozott az elmúlt években Katonatelep északkeleti része: a Magnólia, Kökörcsin és Orchidea utcák folytatásában egymás után épülnek a családi házak. Mindez igen nagy forgalmat generál, és a földes utaknak ez nyilván nem tesz jót. Az Orchidea korábban zsákutca volt, az építkezések miatt nyitották meg. Míg eddig csak a lakók, mintegy húsz család használta a földutat, ez a szám most megsokszorozódott, és az új lakók mellett még rendszeresen előttük közlekednek a kivitelezők járművei, teherautói is, noha ki van téve egy súlykorlátozó tiltótábla.

Az Orchidea utca lakói már régóta szeretnének szilárd burkolatú utat. Korábban úgy volt, hogy lakossági önerős konstrukció keretében valósulhat meg a fejlesztés, de ma már ez hétszámjegyű összeg lenne ingatlanonként.

A lakók - Ballai József vezetésével - folyamatosan keresték a lehetőségeket, miként lehetne az út állapotán úgy javítani, hogy az ne rójon vállalhatatlan terhet rájuk.

Végül megtalálták a megoldást: dr. Fekete Gábor, Katonatelep önkormányzati képviselőjének közvetítése révén kiderült, hogy a Városüzemeltetési Nonprofit Kft. a készleteiből térítésmentesen biztosítani tud a darált betont, erre pedig mart aszfaltot terítenek. Ahhoz, hogy minden részlet a helyére kerüljön és a költségek tényleg kezelhetőek legyenek, az is kellett, hogy a lakók Farkas János helyi vállalkozótól rendkívül kedvező árajánlatot kapjanak az útalap kiásására, valamint a mart aszfalt leszállítására és szétterítésére. Mindent egybevéve a körülbelül 270 méteres, 4,5 méter széles út összesen 3,6 millió forintba kerül a konstrukció révén, ez a húsz ingatlanra számolva 180 ezer forintos önerőt jelent a családoknak. Ezt minden lakó elfogadta, és be is fizette az összeget.

A szervezésben nagy szerepe volt Sági Károlynak is, aki összegyűjtötte a hozzájárulásokat. Ugyan többen szerettek volna – saját pénzen – útszegélyt, ám kiderült, hogy ennek szigorú műszaki követelményei vannak, igy végül elvetették. Az útépítés finisében megérkezett a mart aszfalt és elkezdték szétteríteni majd hengerelni. Két forgókotró, egy homlokrakodó és egy 3, valamint egy 10 tonnás úthenger dolgozott az Orchidea utcában. A kisebbik úthengert a szervező, Ballai József vezette.

– Szívemen viselem Katonatelep sorsát, helyi lakos vagyok, ide jártam suliba, itt építettem az első házamat és most itt lakok. Úgy éreztem, közügy, hogy hozzájáruljak a térség fejlődéséhez – mondta Farkas János, aki úgy vállalta el a munkát, hogy anyagi haszna nem származik belőle. Azt is hozzátette: jó minőségű mart aszfalttal dolgoznak, így remélhetőleg hosszú távon tartós lesz a burkolat.